História

Počiatky názvu Datsun od roku 1914

V roku 1911 bola založená firma Kwaischinsha Motocar Works v Tokiu, v r.1914 postavili prvý osobný automobil, ten nazvali „DAT“. Názov nového automobilu bol skratkou priezvisiek zakladateľov spoločnosti:

Kenjiro Den (Den Kenjirō)
Rokuro Aoyama (Aoyama Rokurō)
Meitaro Takeuchi (Takeuchi Meitarō).

V roku 1918 sa spoločnosť premenovala na Kwaishinsha Motorcar Co. a opäť v roku 1925 na DAT Motorcar Co. Popri výrobe osobných vozidiel DAT a Datsun sa zaoberali výrobou nákladných automobilov. Podstatná väčšina výroby spoločnosti ležala v nákladných autách, pretože v tých časoch prakticky neexistoval trh s osobnými automobilmi a odbyt bol veľmi nízky. V roku 1918 boli vyrobené prvé nákladne automobily DAT určené pre armádne účely. Nízky dopyt po armádnych vozidlách v 20. rokoch prinútil v roku 1926 DAT k spojeniu s druhým najúspešnejším výrobcom nákladných áut, Jitsuyo Motors.

V roku 1926 sa Tokíjsky DAT Motors spojil s Jitsuyo Jidosha Co. Ltd. z Osaky, tiež známym pod názvom Jitsuyo Motors (založený v roku 1919 ako dcérska spoločnosť firmy Kubota) a vznikla DAT Automobile Manufacturing Co. Ltd. v Osake, ktorá existovala do roku 1932.

V roku 1931 DAT prišiel s novým malým automobilom, prvým Datson-om, čo znamenalo "syn DAT-u". Neskôr v roku 1933 po tom, čo nad DAT Motors prevzal kontrolu Nissan bola posledná slabika názvu Datson zmenená na "sun", pretože "son" v japončine znamená aj "prehra", odkiaľ pochádza názov Datsun.

V roku 1933 bol názov spoločnosti japonizovaný na Jidosha-Seizo Co., Ltd. a spoločnosť sa presunula do Yokohamy.

Názov Nissan prvý krát použitý v 30. rokoch

V roku 1928 Yoshisuke Aikawa založil holdingovú spoločnosť Nippon Sangyo (Japonské Priemyselné Závody). Názov "Nissan" vznikol počas 30. rokov ako skratka Nippon Sangyo na Tokíjskom akciovom trhu. Táto spoločnosť bola známym Nissan "Zaibatsu" (spojená), ktorá zahŕňala spoločnosti Tobata Casting a Hitachi. V tom čase spoločnosť kontrolovala zlievarenský trh a trh so súčiastkami na výrobu automobilov, ale Aikawa nevstúpil na automobilový trh do roku 1933.

Nissan sa rozrástol na holding 74 spoločností a bol štvrtým najvačším holdingom v Japonsku počas druhej svetovej vojny.

V roku 1931 Aikawa odkúpil rozhodujúci balík akcii v DAT Motors a v roku 1933 ju spojil s divíziou na výrobu automobilových súčiastok spoločnosti Tobata Casting. Keďže Tobata Casting bola spoločnosťou Nissanu, znamenalo to počiatok výroby automobilov u Nissanu.

Založenie Nissan Motors v roku 1934

V roku 1934 Aikawa oddelil expandujúcu divíziu na výrobu automobilových súčiastok od Tobata Casting a spojil ju s novou dcérskou spoločnostou, ktorú nazval Nissan Motor (Nissan). Akcionári novej spoločnosti však nezdieľali Aikawovu víziu o budúcnosti automobilov v Japonsku, tak Aikawa odkúpil podiely všetkých akcionárov Tobata Casting (využitím kapitálu z Nippon Industries) v júni roku 1934. Od toho momentu bol Nissan Motors vlastnený spoločnosťami Nippon Sangyo a Hitachi.

Nissan vyrábal nákladné autá, lietadla a motory pre Japonskú armádu. Hlavné výrobne závody spoločnosti boli presunuté do Číny po tom, čo bola časť Čínskeho územia obsadená. Továreň vyrábala stroje pre Japonské vojnové usilie až do doby, než bola obsadená Americkými a Ruskými silami. Dva roky (v roku 1947 a 1948) spoločnosť niesla názov Nissan Heavy Industries Corp.

Prvé spojenie s Američanmi

DAT zdedila Kubotovho hlavného inžiniera, ktorým bol američan William R. Gorham. On spolu s Aikawovou vízie inšpirujúcou návštevou v roku 1908 na Detroitskom autosalóne významne ovplyvnili budúcnosť Nissanu.

Aj keď bolo vždy Aikawovým úmyslom využívať výdy najnovšie technológie na výrobu automobilov z Ameriky, bol to Gorham, kto tento plán vykonával. Všetky stroje, návrhy automobilov a motorov pôvodne pochádzali z Ameriky. Mnoho nástrojov pochádzalo z Grahamovej továrne a Nissan vlastnil licenciu od Graham-u, pod ktorou vyrábal nákladne autá. Nástroje boli do Japonska importované spoločnosťou Mistubishi v záujme Nissan, ktorý v Yokohame spustil prvú továreň na výrobu áut.

Vzťahy s Ford Motor Company

V rokoch 1993 až 2002 Nissan spolupracoval s Fordom pri predaji spotrebiteľsky priateľného minivanu: Mercury Villager a Nissan Quest. Obidva minivany boli vyrobené z rovnakých súčiastok a boli prakticky úplne identické až na niekoľko kozmetických rozdielov. V roku 2002 Ford ukončil produkciu Mercury, verzie Nissanu Quest, aby vytvoril priestor pre budúce modely Freestar a Monterey. Nissan priniesol novú verziu modelu Quest v roku 2004, ktorá bola vytvorená priamo v automobilke a nenadväzovala na žiadny model Fordu.

V roku 1992 Nissan znovu spustil výrobu modelu Terrano s pohonom všetkych kolies, ktorý bol mechanicky a vzhľadom identický s modelom Ford Maverick. Oba modely boli vyrábané v Španielsku. Aj napriek tomu, že výroba Mavericka bola v roku 1998 ukončená z dôvodu malého predaja, Terrano sa udržal v predaji až do roku 2005, keď bol nahradený modelom Nissan Pathfinder.

Spolupráca s Austin Motor Company

Nissan spolupracoval s tradičnými európskymi automobilkami, aby získal prístup k dizajnom automobilov a motorov (podobne, ako napríklad Isuzu a Hino, ale napríklad Toyota nikdy takto nespolupracovala). Nissan si za partnera vybral Austin zo Spojeného kráľovstva, ktorý sa neskôr transformoval na British Motor Company po spojení s Morrisom. Nissan začal s výrobou modelu Austin 7s v roku 1930, aj keď legitímnosť ich licencie v tom čase je diskutabilná.

Neskôr, v roku 1952 Nissan vstúpil do dobre dokumentovanej dohody s Austinom, ktorá ukladala Nissanu vyrobiť 2000 Austionov z importovaných čiastočne zložených sád a predať ich v Japonsku pod značkou Austin. Dohoda ukladala Nissanu vyrobiť všetky diely Austinu lokálne v dobe najviac tri roky, ktorú Nissan splnil. Nissan vyrábal a predával automobily Austinu sedem rokov. Dohoda taktiež Nissanu dávala právo na používanie patentov Austinu, ktoré Nissan využil pri vývoji jeho vlastných motorov pre modelový rad Datsun. V roku 1953 Austiny vyrobené v Británii boli skladané a predávane, ale v roku 1955 bol na trhu v Japonsku Austin A50. Kompletne vyrobený v Nissane, disponujúci o málo väčšou karosériou a novým motorom so zdvihovým objemom 1499 cm³. Nissan v rokoch 1953 až 1959 vyrobil 20855 Austinov.

Pri vývoji motorov Nissan investoval do patentov od Austinu, aby posunul vývoj jeho vlastných moderných motorov za hranice toho, čo ponúkali dizajny motorov rodín Austin A a B. Vrcholom motorov odvodených od Austinu boli nové série s designom modelu A v roku 1967. Tiež v roku 1967 Nissan uviedol jeho nový moderný motor s vačkou v hlave (OHC), motor Nissan L, ktorý aj napriek podobnosti s dizajnom motora Mercedes-Benz OHC bol úplne novým motorom vytvoreným v Nissane. Motor poháňal nový Datsun 510, ktorý pre Nissan získal rešpekt na celosvetovom trhu so sedanmi. Neskôr v roku 1970 Nissan uviedol športové auto Datsun 240Z, ktoré využívalo šesť valcový variant motorového radu L. Model 240Z bol okamžitou senzáciou a vyniesol Nissan na popredné priečky svetových výrobcov automobilov.

Spojenie s Prince Motor Company

V roku 1966 sa Nissan spojil s Prince Motor Company, čo do jeho portfólia prinieslo nové modely, Skyline a Gloria. Názov Prince bol opustený, takže nasledujúce modely Skyline a Gloria niesli meno Nissan, ale "Prince" sa stále využíva v názve niektorých distribútorovo Nissanu v Japonsku. Na počiatku 90. rokov Nissan vytvoril novú luxusnú značku nazvanú Infiniti.

Expanzia do zahraničia

V 50. rokoch urobil Nissan rozumné rozhodnutie expandovať na celosvetový trh. Manažment Nissanu skonštatoval, že ich rad malých vozidiel Datsun by splnil nevyslyšané potreby na trhoch v Austrálii a na najväčšom svetovom trhu, v Spojených štátoch. V roku 1958 po prvý krát vystavovali automobily na automobilovej show v Los Angeles a predali niekoľko áut v Spojených štátoch. V roku 1959 sa sformovala dcérska spoločnosť Nissan Motor Corporation U.S.A vedená Yutaka Katayamom. Postupným vylepšovaním ich sedanov spolu s Talianským štýlom a pridávanim športových modelov, ako roadstery Datsun Fairlady, športovým a závody vyhrúvajúcím modelom radom 411, Datsun 510 a športovým Datsun 240Z, sa do roku 1970 stal Nissan jedným z najväčších exportérov automobilov.

Spotlight